Kiválasztási módszerek
Minden országnak be kell küldenie egy dalt a részvétel évében. Egyetlen kivétel ez alól az első Dalfesztivál, amire mindegyik ország két dalt küldött be. Szabály tiltja meg a verseny napjától függő dátum előtt kereskedelmi forgalomba bocsátott, vagy sugárzott dalok beküldését. E szabály célja biztosítani, hogy csak új dalokat küldenek be, és nem már sikerre szert tettek, ami előnyben részesítené a beküldő országot.
Az országok saját belátásuk szerint választják ki a dalokat: lehet ez a televízió belső döntése vagy a televízió közönsége telefonos szavazáson választhat több dal közül. Az EBU ez utóbbit ajánlja, hiszen ez több nyilvánosságot hoz a Dalfesztiválnak. Ezeket a nyilvános versenyeket Nemzeti Döntőknek nevezik.
Néhány ország nemzeti döntője legalább akkora – ha nem nagyobb –, mint maga a Nemzetközi Eurovíziós dalfesztivál. A kiválasztási folyamat állhat több elődöntőből, például a svéd kiválasztás a Melodifestivalen (szószerint Dallam fesztivál) során 32 dalt mutatnak be 4, az ország különböző pontjain lévő nagy arénákban tartott elődöntőn, a stockholmidöntő előtt. Ez a legnagyobb televíziós műsora az évnek a nézettségi adatokat tekintve Svédországban. Spanyolországban 2002-ben bevezették a Operación Triunfo nevű valóságshowt, melynek győztese képviseli az országot az Eurovíziós Dalfesztiválon.
A kiválasztási módszertől függetlenül a dal adatait véglegesíteni kell, és az EBU-nak elküldeni a fesztivál előtti hetekben lejáró határidő előtt.
|